dinsdag 19 juli 2016

"Your are not your name, you are not your profession, your are not your country or your religion. You are beyond all of this." Mogelijk zeer wijze, maar moeilijk te begrijpen woorden van Thich Nhat Hanh, meer dan waarschijnlijk de hoogst geplaatste en nog existerende vertegenwoordiger van de 'levende Boeddha'.
Zonder aan enige persoonlijkheidscultus te willen doen, wie de man ooit persoonlijk kon ontmoeten getuigt ontegensprekelijk van zijn oprechte uitstraling. Zelf mocht ik in 2009 drie weken in zijn aanwezigheid vertoeven. Nooit eerder werd ik zo diep aangeraakt door iemand die de leerstellingen van de Boeddha meer kan benaderen of belichamen. Geen enkele leraar kon mij later zo overtuigen, zelfs zonder woorden. Thay verpersoonlijkt wat hij doorgeeft. Steevast eindigde hij elke, lange maar nooit vermoeiende toespraak met de woorden: "Het is niet 'ik' die je dit voorhoudt, het is de Boeddha in mij en jou."
De Boeddha's boodschap is even eenvoudig als eenduidig: gebruik nooit of te nimmer geweld tegen enig levend en gevoelig wezen. Haat en geweld lossen niets op, ze scheppen enkel meer en toekomstig lijden voor jezelf en al de anderen. Hoe moeilijk dit ook mag zijn, ik wil er alles aan doen om iedereen te vergeven. Al moet het me nog honderd levens kosten, dit is wat ik wil bereiken.
En al ben ik nog steeds weinig meer dan een sterfelijke dwaas die al te vaak wil ingaan tegen de stroom van dagelijkse waanzin, ik ben en blijf getrouw aan de enige wijze waarop het mij is toegestaan de Dharma door te geven. Met mijn bescheiden tekentalent. Dit is mijn taal. Voor de rest hou ik er beter het zwijgen toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten