zondag 9 januari 2011

Ben gisteren in de loop van de namiddag terug in Kathmandu neergestreken na een aangename en vlotte reis vanuit Bangkok. Ik ben bepaald geen liefhebber van plaatsen waar veel volk verzamelt maar als het goed georganiseerd is en je vindt hier en daar een vriendelijk mens die je de weg wijst, dan kan ik daar enigszins van genieten. Enige tegenvaller van formaat was de koude die me overviel op de Tribhuvan luchthaven van Nepal. Komende van Thailand waar het weliswaar ook 'winter' wordt    genoemd deze periode maar waar de dagtemperatuur toch nog makkelijk oploopt tot rond de 30 graden, was het bibberen bij een 10 graden en dat werd 's avonds nog moeilijker want dan komt het vervaarlijk dicht tegen het vriespunt aan. Ik heb daar eigenlijk de juiste kledij niet meer voor. Alhoewel, met mijn enige kaptrui over mijn fleece en met een sjaal rond de hals lukt dit nog net maar voor mijn sandalen zal ik een alternatief moeten zoeken. Geen enkel huis of restaurant in Nepal beschikt over verwarming en deze huidige koude blijkt ook niet  normaal. Ik ben gisterenavond om 19u. met mijn kleren aan onder mijn slaapzak gaan liggen met daar bovenop een dik deken van het guest house. Daar heb ik het voor de nacht moeten mee stellen. Toen ik deze morgen al mijn moed bij mekaar geraapt had en onder de douche ging staan, schrok ik mij een aangenaam hoedje dat daar lekker warm water uit liep. Zeer welkom!

Maar het was ook een meevaller dat er een kamer beschikbaar was in het Tharlam Guest House waar ik goed herinneringen aan had. En dat de eigenaar mij 'welcome back' wenste met een brede glimlach, zoals nog anderen in de lokale eetgelegenheden deden wanneer ze mij zagen binnenkomen. Heel fijn!
Vandaag ga ik met de taxi naar Kopan in de hoop dat er nog een plaats beschikbaar is voor mij, zowel in de meditatiecursus van 21/1 tot 1/2 als in het klooster om te overnachten. Alleen, daar is evenmin verwarming en ook geen warme douche. Zeer koud!
Ik heb een visa van 30 dagen en dat verloopt op 6/2. Ik zal maar op tijd mijn ticket voor Zaventem bestellen en zal dan, na een jaartje weg van huis, rond 7 of 8/2 terug  de malse geboortegrond kunnen betreden. Met of zonder sandalen.

1 opmerking:

  1. Hey Ivo,

    nu je dreigt terug naar Belgie te komen ... mogen we je dan ook eens komen bezoeken om verhalen te tappen? Een jaartje je blog lezen was fijn, maar de man achter die schrijfsels terug zien zou dat ook zijn.

    Veel innerlijke rust en gastvrijheid,
    Peter Verlee

    BeantwoordenVerwijderen