dinsdag 15 oktober 2013

Een hevige storm is de afgelopen nacht en deze voormiddag over midden-Vietnam
getrokken en heeft me, noodgedwongen, doen besluiten mijn afreis van morgen uit te stellen. Ik heb reeds per sms-bericht de bevestiging ontvangen dat ik mijn busticket mag behouden voor een latere datum en heb besloten te wachten tot na het weekend. Mijn visum is immers nog geldig tot volgende woensdag.
Daar de storm verder via Laos en Thailand landinwaarts trekt, kan ik de toestand van de reisroute niet vertrouwen. Via televisiebeelden kreeg ik al enig idee van de verwoestingen en overstromingen op het platteland. Ook rondom mijn gastverblijf in Hue bemerk ik overal afgewaaide takken en ingestorte constructies. Mijn gedachten en medeleven gaan vooral uit naar de minderbedeelden die hier het eerste slachtoffer van zijn.
Inmiddels wordt er een nieuwe en uiterst krachtige 'tyfoon' over Japan verwacht en heeft een zware aardbeving op de Filippijnen een ongekend aantal slachtoffers gemaakt.

Ik hoop dat we wereldwijd onze verslaving aan fossiele brandstof kunnen en willen herzien, met het inzicht dat we ons geluk niet mogen afhankelijk stellen van het lijden van anderen. Het blijkt de nieuwste trend; jonge toeristen huren massaal motorfietsen om een land dat al miljoenen motorgebruikers telt, tijdelijk te komen afschuimen. Just for fun...

Ongewild moest ik terugdenken aan een zinsnede van een oud-leerling: " Ja meneer, kauwgom mag dan al vies en vervuilend zijn, maar het is wel verdomd lekker..."  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten