vrijdag 8 november 2013

Eens te meer dreigen de weersomstandigheden mijn reisplanning te zullen verstoren. Sinds deze ochtend verblijf ik in Pakse, Zuid-Laos. Daar ik na mijn nachtelijke bustrip van Vientiane naar Pakse aan een dag rust toe ben, besloot ik vandaag slechts overmorgen de grens met Thailand over te steken. Maar de weerkaarten, die de evolutie van super-tyfoon Haiyan voorspellen, laten een bedenkelijke indruk achter. Zo te zien zal de storm via midden-Vietnam verder over het Zuiden van Laos naar Noord-Oost Thailand trekken. Opnieuw de richting die ik zoek uit te gaan.
Natuurlijk valt het moeilijk om op voorhand de exacte route van een tropische storm te bepalen, en volgens de kaarten op het internet kan het kantje-boordje worden. Gaat deze superstorm, of wat ervan overblijft, pal over Pakse en Ubon trekken of meer noordwaarts?
Het recente vliegtuigongeval in Pakse indachtig, ga ik de zaken rustig afwachten. Met de natuuromstandigheden valt niet te spotten, een mens dient hier in alle nederigheid en met ontzag mee om te gaan. Al wil ik graag op tijd in Wat Pah Nanachat aankomen, niets hoeft in mijn leven nog overhaast te gebeuren. Een reiziger op het pad van de Dharma leert zich aan de omstandigheden aan te passen, eerder dan ze aan zijn dwangmatig ego te willen onderwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten