woensdag 20 juli 2011

Momenteel zijn er veel zaken waarbij ik de voor- en nadelen moet overwegen. De natuur der dingen zoekt voortdurend zichzelf te balanceren. Als anderen, om welke reden dan ook, mij uit balans willen brengen, hou ik zulks voor hun verantwoordelijkheid. Ze zullen daar de consequenties zelf voor moeten dragen. Het betreft hier uitsluitend hun karma. De natuurwet leert ons, in plat geformuleerde volkswijsheid, dat wie zijn gat verbrandt, op de blaren moet zitten.
Indien ik mezelf uit evenwicht breng, dien ik daar zelf de gepaste maatregelen voor te treffen. Ik ben momenteel sterk verbonden met de 'dharma'. Deze verbintenis kan en zal mij niet meer verlaten want eenmaal je iets duidelijk waargenomen hebt, is dat geimprigneerd in je gehele 'zijn'.
Maar ik geef vooralsnog niet het goede voorbeeld en daar storen nogal wat mensen zich aan. Terecht. Vanaf morgen trek ik terug naar het oog van de storm. Enkel daar kan die beheerst worden. De geschoolde wetenschappers in Amerika en elders zouden deze uitspraak beter 'aux serieux' nemen en bestuderen. Zelfs de mogelijkheid om een 'huricane' te beheersen, ligt in de kennis en inzichtelijkheid van zijn ontstaan. Met behulp van zonne-energie kan men deze stormen, i.p.v. landinwaarts te evolueren, terug zeewaarts sturen en zichzelf laten oplossen. Ik kan deze theorie volledig hard maken indien men bereid is te luisteren.

Maar waar het in mijn leven om gaat, is dit natuurlijke principe op mijn leven te projecteren. Het overtallige en uitsluitend op consumentisme georienteerde toerisme overspoelt momenteel Vietnam. Ten behoeve van het eigen amusement vervuilen deze pretzoekers alles en iedereen. Ik wil en kan niet meer temidden hun  vertoeven in het centrum van de stad. Teveel hartzeer. Ik vertrek morgen weer naar de werkelijke plaats van mijn missie, goed wetend dat mij zulks opnieuw een hoop (zijdelingse) ellende kan opleveren. Het oog van de storm. Je zogenaamde tegenstanders kunnen je flink schaden (cfr. huricanes ) maar je kan de confrontatie enkel aangaan indien je ze in de ogen kan zien. De werkelijke kracht van Kung Fu, of het daarvan afgeleide ChiGong, is de negatieve energie van je tegenstander te neutraliseren. Ze moeten uiteindelijk inzien dat ik hun broer ben. We zijn immers allen afkomstig van dezelfde energie. Ik wil samen- en niet tegenwerken. Indien niet momenteel, dan later, alleszins ooit.

Morgen vertrek ik opnieuw naar mijn vroeger adres, dicht bij Tu Hieu Pagoda: Thinh Vuong Guest house', 30 Tran Thai Tong, Hue. Vaste telefoon: 054 3931559,
cellphone: 0905 212991.

Momenteel maak ik dagelijks Thu Phap werk, recentelijk ga ik me bekwamen met op geprepareerde zijde en rechtstreeks op bamboe te schilderen. Ik zal waarschijnlijk geen monnik maar een evenwaardig meester worden. In het rijke Aziatische verleden werden die met dezelfde 'egards' benaderd. Een roeping waar ik niet kan aan weerstaan. Zeer binnenkort publiceer ik op deze blog een 20-tal spreuken, aanvankelijk in het Engels en later in het Vietnamees, Laotiaans en Pali.
Een aantal vertalers zijn hiervoor aan het werk gezet. De spreuken zijn niet van mij maar door mij heen gekomen. Het zijn de leringen van de Buddha. Ik ben maar een simpel mens, net zoals hem.

Over de huidige, bloeiende opkomst van het westers boeddhisme, het samenkomen van wetenschap en deze spirituele leer, de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een boeddhistisch geinspireerde economie...enz. wil ik later uitgebreid schrijven. Er is ontzettend veel werk aan de winkel maar 'first things first'.
Daar kan en moet ik aan werken. Ik heb geen andere keuze.

'At no time in history buddhism was more needed than now. If one education system, based on insight, can turn the human destruction, it will be buddhism.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten