zaterdag 14 augustus 2010

Net als tijdens mijn laatste dagen in Sri Lanka, zie ik het wel zitten om mijn laatste dagen in Nepal af te sluiten met enkele bescheiden toeristische uitstapjes. Zo ben ik vandaag met Rob, een sympathieke dertiger uit Nederland, op daguitstap geweest. We hadden gisterenavond reeds een taxi besteld en gevraagd of de bestuurder de ganse dag ter beschikking wilde blijven. De man vroeg hiervoor slechts 1500 roepies wat een heel laag bedrag is voor een dergelijke prestatie.
Deze morgen, omstreeks 7u, zijn we vertrokken naar Bhaktapur. Deze middeleeuwse stad is zeker de moeite waard om te bezoeken. De site, waar we ieder 750 roepie inkom voor moesten neertellen, bestaat uit een groot plein met verschillende prachtige tempels en omliggende straatjes met middeleeuwse gebouwen waarin men winkeltjes met buitengewoon handwerk heeft in ondergebracht. Vooral het houtsnijwerk vond ik uitmuntend en ik moest me stevig inhouden geen prachtige, handgesculpteerde houten boeddhabeeld van enkele tientallen kilos aan te schaffen en op te sturen. Het zou vooral stevig boven mijn budget geweest zijn en ik moest, boeddhistischgewijs mezelf afvragen 'heb ik dit wel echt nodig?'
Nadien hebben we de stad verlaten via een (alweer) gigantische verkeersoptopping en met onze longen opnieuw goed voorzien van roet en uitlaatgassen. Ondanks de zekerheid dat we het uitzicht op de Himalayas, met de M. Everest, dit monsoonseizoen zouden moeten ontberen, wilden we graag de berg op naar Nagarkot. Op de top was het inderdaad mistig maar de rit met prachtige vergezichten en ravijnen was de moeite waard. Even moest ik terugdenken aan het Sri Lankaanse landschap en het deed deugd de stad voor een poos achter ons te laten.
Rond de middag zijn we naar Patan, aan de zuid-west kant van Kathmandu gereden.
Na de, om hygienische redenen bedenkelijke lunch hebben we rondgekuierd in het eveneens middeleeuwse gedeelte van deze stad en zijn we ook verzeild geraakt in de erg verpauperde buurten. De armoede in Nepal is schrijnend, ik vergeet niet gauw de blik van het bedelende jongetje toen onze taxi moest wachten.
Zonder noemenswaardige verkeersproblemen zijn we rond 17u terug in het guest-house afgezet. Een gedenkwaardige dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten